вівторок, 2 червня 2015 р.

                                        Етапи аналізу художнього тексту
Аналіз літературного твору – це процес дослідження художнього тексту з метою загального осмислення, з’ясування авторської концепції, виокремлення художньої своєрідності досліджуваного твору.
Головна мета аналізу – формування читача, особистості, здатної самостійно здобувати інформацію, поповнювати її, інтерпретувати.
Щоб пізнати глибинні смисли художнього твору, важливо здійснити його поетапний аналіз:
І етап. Передрозуміння: виявити враження від прочитаного, знайти зачіпку для аналізу.
ІІ етап. Пізнання твору: визначити сюжетні схеми, мотиви, функції персонажів.
ІІІ етап. Інтерпретація змісту : проаналізувати і сформувати розуміння авторської позиції, “розшифрувати коди” часу і простору, осягнути текст.
IV етап. Узагальнення: усвідомити невичерпність і багатогранність художнього твору.
Аналіз тексту дає можливість учням зясувати істини художнього твору, творчо самореалізуватись, вступити в діалог з твором, учителем, однокласниками.
Тема уроку: В.Г. Короленко Сліпий музикант”. Пошук головним героєм Петром Попельським свого місця у світі.
Мета: допомагати учням усвідомити головні думки повісті, прослідкувати пошук головним героєм свого місця у світі; розвивати навички аналізу художнього тексту, творчі здібності, уміння висловлювати свої думки; виховувати прагнення до вибору своєї житєвої позиції.
Обладнання: - відеоряд (слайди)
                          - портрет В. Короленка
                          - ілюстрації
                          - “Сходинки життя”
                          - додаткові завдання.
Тип уроку: урок – діалог.
                                                Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа “Пригадай
Вкажіть місце народження В. Короленка.
Чи можна вважати письменника нащадком козацького роду?
В яких творах Короленко згадував Україну?
Чому перед Володимиром Галактіоновичем шанобливо схилялися Росія?
Як характерезують життя і творчість В.Короленка його слова “Письменник має бути перед усім людиною”?
До якого жанру належить твір В.Короленка “ Сліпий музикант”?
ІІ. Бесіда на з’ясавання первинного сприйняття тексту.
Яке враження залишила у вас повість В. Короленка “Сліпий мкзикант”?
Що найбільше вразило, викликало бажання поділитися почуттями, думками?
На які питання ви хотіли б отримати відповідь?

Оголошення теми і мети уроку
Вправа “Коментатор
В.Г. Короленку належать слова:
Людина створена для щастя, як птах для польоту”. Проаналізуйте відомий вислів.
Ми проживемо життя Петра Попельського і зрозуміємо, як можна стати щасливим і знайти свое місце у світі; усвідомимо головні думки твору.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Складіть карту персонажів повісті, використовуючи малюнки. Яку роль кожен з них відіграв у долі Петра?
Створіть шлях Петра до мети, за допомогою сходинок. Використовуйте текст (Робота супроводжується відеорядом)
Сходинка І. Шавидко навчився розрізняти людей і предмети, світ пізнав за Слайд І.       звуками і на дотик. Добре орієнтувався в будинку і на подвірї.
Сходинка ІІ. Петрусь щовечора навідувався до Йохима, щоб навчитися його Слайд ІІ.       мистецтва.
Содинка ІІІ. Виявив неабиякі здібності, опанував фортепіано.
Слайд ІІІ.
Сходинка IV. Сам прибирав свою кімнату. Приділяв увагу фізичним вправам. Слайд IV.       Через два-три місяці весело скакав у сідлі.
Сходинка V. Він запам’ятовував пісні, знайомився з їхнім змістом.                     Слайд V.       Уважніше ловив голоси навколишньої природи.
Сходинка VI. Захоплення музикою стало центром його розумового зростання. Слайд VI.       Виник інтерес до літератури.                                                                
Сходинка VII. Евеліна і Петрусь стали друзями.                                                        Слайд VII.
Сходинка VIII. Поспілкувався із дзвонарями.                                                          Слайд VIII.
Сходинка IX. Вирушив із сліпими жебраками до Почаївської лаври, пізнає світ. Слайд ІХ.
Сходинка Х. Весілля Петра та Евеліни. Народилась дитина.                                   Слайд Х.       Петра охопила радість і здається, що побачив світ.
Сходинка ХІ. Оригінальний музикант. Він носить в душі відчуття життя.           Слайд ХІ.
-         Яка сходинка вплинула найбільше на усе життя героя?
-         Чи може повість зацікавити сучасного читача?
-         На які болючі проблеми звертає увагу автор?
-         Як можна досягти власної мети?
-         Чи могло б оповідання мати іншу назву? Поясніть підзаголовок.
Підсумок. Визначте основні думки твору.                                                                                 
                   Що особисто вам відкрила повість?
Домашнє завдання: І рів. Розповідь про Йохима та Анну Михайлівну
                                      ІІ рів. Пісня сильного, вольного народу… Ой, там на горі…”

                                      ІІІ рів. Малюнки до твору. 

Немає коментарів:

Дописати коментар